— door Jurgen Brekoo

Wat zijn de stappen om je woning te verkopen

Wat zijn de stappen om je woning te verkopen Wat zijn de stappen om je woning te verkopen

Vastgoed verkopen vereist een goede voorbereiding en organisatie. Welke documenten zijn er nodig voor een verkoop, zelf foto’s maken of toch laten maken door een professional, wat met de bezoeken, er zijn vragen genoeg om bij stil te staan als je besloten hebt om je woning te verkopen.

Om je een beter idee te geven over de te nemen stappen zetten we de verschillende fases voor je op een rij.

1. Je gaat verkopen

Het is beslist, je gaatje woning verkopen. Doe je het zelf of doe je toch beroep op een vastgoedprofessional en hun knowhow?

Maak om te beginnen al een afspraak met een makelaar voor een waardebepaling van je woning. Bij de meeste makelaars zijn de schattingen gratis en vrijblijvend. Het kost je dus enkel wat tijd en misschien kom je wel een makelaar tegen die een aanpak heeft waar je je goed bij voelt zodat je er toch voor kiest om de verkoop uit handen te geven.

2. Bepaal de vraagprijs

Het bepalen van de vraagprijs is een zeer belangrijk element voor de verloop van de verkoop. Als je je woning te koop gaat zetten heb je automatisch de markt in de buurt gevolgd. Op de verschillende immosites kun je natuurlijk wel enkel de vraagprijzen terugvinden. Wat de uiteindelijke verkoopprijs was zal veelal een raadsel blijven als je niet de tools en kennis hebt die een regionale makelaar wel heeft.

3. Maak je woning "verkoopklaar"

Ruim elke kamer op en verwijder overtollige items om een gezellige maar opgeruimde indruk te geven van de verschillende ruimtes.

Om je woning zo goed mogelijk te presenteren aan de kandidaat-kopers doe je er ook best aan om alle kleine gebreken, die misschien al een tijdje zijn blijven liggen vanwege tijdsgebrek, aan te pakken. Denk bijvoorbeeld aan losse plinten, kapotte lampen of dat stukje ongeschilderde muur.

Misschien heeft een makelaar wel een klusteam om dit voor u op te lossen.

4. Je dossier

Om de kandidaat-kopers zo goed mogelijk te informeren leg je best een dossier aan. Naast de documenten die je zelf hebt (EPC, elektrische keuring, plannen, facturen, etc.) zijn er ook een aantal wettelijk verplichte documenten nodig om de woning te kunnen verkopen. (bodemattest, stedenbouwkundige informatie, etc.) Deze lijst met vereiste documenten wordt regelmatig aangevuld. Vraag hiervoor dus best hulp aan een professional.

5. Online lanceren

Om een goede indruk te maken tussen alle zoekertjes online zijn de juiste foto’s cruciaal. Tegenwoordig kun je uiteraard zeer goede foto’s maken met je telefoon maar een vastgoedfotograaf brengt de ruimtes waarschijnlijk net even anders in beeld. Bij de meeste makelaars zitten de foto’s in het aangeboden pakket. Sommigen gaan zelfs verder dan dat en laten gelijk een filmpje en virtuele tour maken die ervoor zorgen dat je woning nog meer opvalt online.

6. Bezoeken en onderhandelen

Na het inplannen van de afspraken is het zover, je gaat de kandidaat-kopers rondleiden in je woning.

Uiteraard ken je je eigen woning het beste en ben je goed voorbereid, maar je mag je zeker verwachten aan delicate en directe vragen.

Dan volgt er een bod, en liefst meerdere biedingen natuurlijk. Hier starten de onderhandelingen met de kandidaten. Laat je niet leiden door de emotionele band die je met je huis hebt. Probeer afstand te nemen om het maximale uit je woning te halen.

7. Compromis en akte

Als er een akkoord is over de voorwaarden en de prijs gaan we door naar de onderhandse verkoopovereenkomst en daarna de akte. De tijd tussen deze twee is meestal 3 à 4 maanden. Deze tijd kun je gebruiken om je verhuizing voor te bereiden. De ondertekening van de authentieke akte bij de notaris betekend dan het einde van het verkooptraject.

Ook interessant

Created with Sketch. Created with Sketch. checkmark download files-empty Created with Sketch. Created with Sketch. volume-mute2 volume-medium Group 3 Created with Sketch.